Flashbacks

Häromdagen diskuterade och berättade jag och J gamla anekdoter och minnen från barndomen. En av dem var faktiskt så komisk att de kvalificerar sig att hamna här.

Scenariot bestod i de där skolutflykterna man gjorde sådär en gång i kvartalet, när man skulle ha eget fika med sig.

Jag tillhörde den grupp av barn som alltid endast hade små enkla Skogaholms-limpor med hushållsost med smörklump i mitten och varm choklad i en termos (även J tillhörde denna grupp). Den andra gruppen av barn var de som håvade fram festis, risifrutti, bullpåsar och ballerinapaket (ev en eller annan smörgås kan ha förekommit i denna grupp också - det var det dock inte särskilt mycket fokus på).

Själv bävade jag alltid inför fikastunderna. Inte för att sitta där med sketna ostmackor, jag nöjde mig fint med dom (för övrigt hade alltid någon annan unge från festis-risifrutti-bullar-kakor-barnen alldeles för mycket göttigheter med sig så det räckte till hela klassen). Nej, mitt största problem var alltid att försöka få upp termosen med choklad.

Det var alltid min kära far som packade min extravaganta matsäck på morgonen. Som det kan antydas var det aldrig särskilt mycket fokus på variation i innehållet av denna, men däremot extremt stort fokus på att få termosjäkeln att hålla tätt. Därför kokades det alltid kokhet choklad, som sedan den hällts i termosen förseglades av en bondes hård nypor.

Så efter att ha travat runt till varenda lärare (inkl. gympaläraren, som för övrigt också var brandman), så lyckades de ibland få upp den (och så brände jag gommen av mig i första klunken), ibland fick jag istället choklad av dem (den var ju dock inte lika god, eftersom den var gjord på - som vi sa - köpmjölk, och inte oseparerad, opastöriserad komjölk som jag fick hemma), ibland fick jag äta bara ostmackor (alltså ännu mindre variation i den spartanska matsäcken).

Väl hemma skruvade pappa av korken utan problem och undrade varför jag inte druckit upp den fina chokladen han så vänligt och kärleksfullt tillrett till mig tidigt i ottan.

Kommentarer
Postat av: Pillis

Hihi
Jag var en av dom barnen som hade festis å ballerina m.m. :P

Svar: Det förvånar mig föga!;) Fläskfilé oxå kanske?
Eelyon

2012-10-09 @ 21:24:36
Postat av: Pillis

Haha, nä men färdiggrillad kyckling ibland!
Åh absolut inga vanliga smörmackor inte :P
Fast hade faktiskt oboychoklad ibland, men för mig var det tvärtom.. Min termos läckte alltid i väskan, plus att den alltid hade svalnat till halvljummet..

2012-10-10 @ 20:38:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0