Confounding

Minns ni hur jag berättade om mirakelpropplösaren plommonkräm?

Ända (haha, ända) sen dess har det inte fungerat.

MEN, nu upptäckte jag att det var en annan faktor som varit med i spelet: Cocosfett. Jag hade nämligen bakat chokladbollar på cocosfett som jag åt i samma period som jag startade med plommonkrämen!

Jag tänkte använda detta exempel för att förklara ordet Confounding, som används inom statistik.

Confounding betyder enklare sagt: förväxling av orsak.
I mitt exempel: Jag åt plommonkräm, och såg en effekt av detta. Men jag tog inte höjd för andra ev. medverkande faktorer, i detta fall cocosfettet (confoundern), vilket gjorde att jag drog en felaktig slutsats av plommonkrämens effekt (propplösande). 

Så nu kan ni vifta med min bajshistoria om ni vill imponera på någon på en fest eller dylikt någon gång. Gud vet att jag kommer göra det.

Nu återstår dock problemet att luska ut om de två faktorerna verkar tillsammans, eller om jag kan få slippa äta plommonkräm, och istället måste äta chokladbollar varje dag (näääääämen så tråååååååkigt!)

Kommentarer
Postat av: Cissi

Alltså E, jag måste vara ärlig med dig! Om du någon gång ledsnar på läkaryrket eller kommer på att du vill byta karriär, så är du gjord för komedi. Jag vet att allt du berättar om inte är så himla roligt för dig. Men när du berättar om det så kan man inte göra annat än att le (eller skratta). Är det hemskt att säga så? För du får med all rättighet ge tillbaka när jag befinner mig i samma sits.

Svar: Oh now you really have to stop it you!;P
Närå, jag har absolut inget hämndbehov. Jag vet att alla är lika ocharmig som jag i svaga stunder, jag försöker bara visa på att vi alla har sådana stunder och att det är helt ok. Eller det får jag ju iaf hoppas på att andra har också, annars sitter jag på ett extremt tragikomiskt liv som jag dessutom brett ut över cyberspace...

Jag bjuder gärna på mig själv. Det är meningen att du ska skratta!
Eelyon

2013-03-06 @ 15:23:12
URL: http://ciliawager.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0